مشعل دیگ بخار


مشعل دیگ بخار تجهیزی است که با اختلاط سوخت و هوا و احتراق و شعله ورسازی این مخلوط، انرژی سوخت فسیلی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند. انرژی تولید شده مشعل در محفظه احتراق بویلر یا دیگ با دو روش جابه جایی و تشعشع به سیال انتقال دهنده انرژی (آب) درسیستم حرارت مرکزی ساختمان منتقل می شود.

مشعل ها عملکرد ایجاد گرما در انواع دیگ ها، هیترها و حتی پکیج های گرمایشی را به عهده دارند و بعنوان قلب هرسیستم گرمایشی شناخته می شوند.

مشعل ها با پاشش سوخت (گاز، گازوییل، مازوت) و اختلاط آن با هوا و عبور مخلوط سوخت و هوا از شعله پخش کن و سپس احتراق این مخلوط توسط ترانس جرقه زن، حرارت مورد نیاز را در داخل محفظه احتراق دیگ یا کوره ایجاد می نمایند.

بدیهی است در هر مشعل و دیگ، تعدادی کنترل کننده مانند رله، فتوسل، یون و ترموستات وجود دارد که مقدار و زمان هرکدام از فرآیندهای مشعل را کنترل می نمایند.

مشعل دیگ بخار چگونه عمل می کند؟

معمولا احتراق روی شعله پخش کن رخ می­ دهد به گونه­ ای که شعله های زیاد، ولی کوتاهی پدید می ­آیند که نوعی شعله فرش تشکیل می دهند.

در این مشعل محفظه احتراق می ­تواند کوچک و کم حجم باشد، البته به گونه ­ای که همه شعله­ ها بدون مزاحمت شکل بگیرند و برای کامل بودن احتراق، هوای ثانویه لازم به همه آنها برسد.

توان حداقل هر شعله پخش کن، برای احتراق فاقد NOX از ۵ تا ۲۰ کیلو وات است. برای کاهش اکسیدهای نیتروژن، که در احتراق بالای ۱۴۰۰درجه سانتی­گراد رخ می­ دهد بایستی شعله به روش­ های زیر خنک شود.

·        خنک سازی شعله پخش کن با برگشت دان هوای گرم

·        نصب شعله پخش کن­ های خنک (روکش Lownox)

·        ایجاد شعله­ های کوچک زیاد با گرمادهی تابشی بیشتر (شعله ­های قارچی شکل، روش Lownox-plus مشعل ماتریسی)

·        احتراق به کمک کاتالیزور. برای مثال سطوح سرامیکی (مشعل Alzeta ، مشعل Monolith)

اجزای مشعل دیگ بخار

با توجه به نوع سوخت مشعل تجهیزات آن نیز فرق می کند . تمامی مشعل ها دارای رله هستند که در واقع رله کنترل کننده مشعل می‌باشد که این رله دارای یک لامپ ریست و یک دکمه ریست بر روی آن می باشد.

رله مشعل گازی و گازوئیلی با همدیگر متفاوت می باشد در صورتی که مشعل دیگ بخار بنا به هر دلایلی روشن نشود و اخطار بدهد لامپ ریست روی رله روشن خواهد شد و با فشردن کلید ریست مشعل مجدد شروع به کار خواهد کرد.

دینام و فن مشعل

هر مشعلی با توجه به ظرفیت آن دارای دینامی متناسب با ظرفیت حرارتی مشعل می باشد که این دینام به یک فن در داخل مشعل وصل می باشد که با روشن شدن مشعل ، دینام فن یا پنکه را به حرکت در می آورد و هوای مورد نیاز مشعل را جهت ترکیب کردن با سوخت تولید می کند.

تابلو برق مشعل

مشعلهای بزرگ دارای تفاوتی با مشعلهای کوچکتر میباشند به صورتی که مشعل های بزرگ دارای یک تابلو برق جداگانه می باشند که در داخل تابلو تجهیزات کنترلی و ایمنی برای مشعل نصب شده است.

پرشر مشعل

پرشر مشعل فشار هوا و گاز مشعل را کنترل میکند و بروی هر مشعلی نصب می باشد و در صورت تنظیم نبودن فشار هوا یا گاز مشعل را خاموش می کند.

شیشه دید مشعل

هر مشعلی معمولاً دارای یک شیشه جهت دیدن شعله تشکیل شده مشعل میباشد که در پشت مشعل قرار می‌گیرد و تکنسین هنگام نصب و راه اندازی آن از طریق آن حرارت و کیفیت آتش را می بیند و در صورت لزوم هوا یا فشار سوخت را تنظیم میکند.

چشمی مشعل

یکی دیگر از قطعات مشعل چشمی آن می باشد که این چشمی در صورت بروز حادثه یا آتش سوزی مشعل را خاموش می کند و این چشمی به نور حساس می باشد در صورتی که دیگ بخار یا مشعل در بیرون و در فضای آزاد روشن می شود باید شیشه دید مشعل را بپوشانید در غیر اینصورت مشعل روشن نخواهد شد.

کابل الکترود جرقه مشعل

هر مشعل دارای یک جرقه زن می باشد که زمانی که مشعل می خواهد روشن شود شروع به فعالیت می‌کند و با جرقه زدن ممتد باعث ایجاد آتش می شود و پس از چند ثانیه که از روشن شدن مشعل گذشت جرقه زن خاموش خواهد شد علاوه بر این تجهیزات گفته شده یک سری تجهیزات دیگر نیز وجود دارد که با توجه به نوع مشعل متغیر می‌باشند.

Comments